About Me

My photo
Gemas, Negeri Sembilan, Malaysia
Assalamualaikum w.b.t.. kaifa haluk ya akhi wa ukhti??? bikhoir??? ALHAMDULILLAH... AHLAN WA SAHLAN pada semua yang hadir.. moga apa yang dipapar dan ditulis memberi manfaat kepada diri ini dan anda bersama...InsyaAllah Merujuk kepada kata-kata Sheikh al-Habib Umar bin Hafiz :- "''manusia akan MATI bila-bila masa...tetapi TULISAN boleh kekal selama-lamanya...maka tulislah PERKATAAN yang menyebabkan kita GEMBIRA di akhirat kelak..."

KAWAN-KAWAN YG BAEK..

Telekomunikasi & Rangkaian

Thursday 2 June 2011

Interview La Pulak!!!

Assalam..

Hai2.. yeah, alhamdulillah sam-sama kita dah melangkah ke bulan yg baru yakni bulan masihi ye iaitu bulan JUN.
hm lau bulan islamnye ye REJAB..hm, elok ni lau puase awal rejab..banyak manfaat n fadhilatnye..
hm, pejam celik pejam celik..makne nye dekat 2 bulan lagi la ye nak puase..ha, kepada insan-insan yg belum qada' puase tu jangan lupa pulak nak ganti..nanti tak pasal-pasal kene bayar fikdiyah.. ok la, misi utama buwt entri ni bukan nak ceramah pasal benda ni..just intro je..hehe

ok, berdasarkan tajuk entri yg korang nampak kat atas tu, INTERVIEW..
yela, tenuduga lau orang melayu cakap..Hm, interview ape yep.Ni yg nak citer ngan u all semua..haha..sory lau agak ANNOYING bunyi nye..heh..ok2, rasenye da ramai yg tau kot aku gi interview ape..of course la membe aku da tau..ok, now kita proceed ngan citer asal ye..

Ni ha, aku actually pegi interview medsi ler..hm, ape benda medsi tu yup??
ni yg nak koba kat korang, medsi tu ujian khas yg dibuat kepada candidates yg apply course pendidikan aka EDUCATION kat uiversiti tok program ijazah takpon KPLI or DPLI..
paham tak??? hm, lau tak paham korang google la ye..ok, berbalik kepada citer asal, kan korang tau yg aku ni nak jadi cikgu.macam entri aku yg sebelom ni..kan aku da mention kat korang..

Hm, ALHAMDULILLAH la aku rase masa bila aku check tok result panggilan temuduga tu yg aku ni layak. tu pon baru temuduga, tp still ALHAMDULILLAH...kerana mungkin ada rezeki aku..tapi kesian gak kat member aku sorang ni, dia tak dapat tok interview tu..ni ha orangnye..

Aisyah Binti Ruhadi Soon
Takpela ecah, mungkin ada rezeki lain tok ko kot..Allah maha mengetahui.

Hm, actuslly aku g interview tu minggu lepas..aku antara calon yang kene pada hari first la..uh, agak debar la gak jantong ni..ramai orang aku tanya tok dapat kan tips interview..dah tu macam-macam la respon diorang bagi..antara 10 respon yg diorang bagi yg bagi aku sangat berguna:-

  1. Mesti confident n yakin ngan diri sendiri
  2. Pastikan datang awal
  3. Pakaian kemas
  4. susun sijil dengan teratur
  5. pakai jam tangan
  6. smile always
  7. jangan tunjuk yg kita nervous
  8. jawap dengan yakin walaupon salah
  9. cakap dengan kuat
  10. pastikan nampak fresh n energetic
Ha, tu dia tips temuduga yang aku dapat..kalau korang nak follow pon ok gak.

Ok cukup2, beralih kepada objektif utama..
hm, date aku pegi interview 25/5 bersamaan ari rabu..
tempat ea kat UKM Bangi..ni kira dugaan dan ujian awal la yg Allah bagi kat aku kot..




hu mak ai sikit punya jauh..mau-mau makan dekat 3jam la dari umah aku.
So, terpaksa la gerak awal pagi..dalam kol 5 aku da bertolak dari rumah..gelap lagi poik masa tu..
kuramg lebih dalam pukul 6 stop jap kat pekan bahau..sembahyang suboh jap..then, dengan kereta yg d drive oleh along aku straight meneruskan perjalanan..paling kesian dalam kerata tu anak sedara aku la..etido dia sepanjang jalan..hm, mak abah n k.lomg aku pon ikut gak tok bagi semangat kat aku..

hm, dalam pukul 8.00 gitu la aku sampai kat bandar bangi tu..masa tu plak bole lak jam..takot gak aku sampai lambat..dah la start intrview tu pukul 9..hm, Alhadulillah aku sempat sampai sebelom pukul sembilan..nasib baik la along aku tau selok belok dalam UKM tu..senang la aku tak sesat kat dalam tu..maklum la alomg aku exstudent kat situ..hehe..ni ha pelan dalam UKM yg sempat aku google..

cuba cari fakulti pendidikan

Ha, tu lah pelan ea..tempat aku pegi interview kat bangunan mane satu??..Ha dah kata pon nak jadi cikgu..so, kat fakulti pendidikan lerr..takkan fakulti perubatan or kejuruteraan pulak..adey..

Ha, masa nak masuk bilik temeduga tu macam2 la rasa..debar la, takot la, rasa nak bunag air la segala rasa yg tak selesa la..maklum la first time..hm, agak susah nak describe macam mane yg aku rasa sebenarnya..tapi aku rasa lebih kurang gini la..

Tapi dah tibe kat dalam tu hilang da rasa2 yg mengarut tadi..hm, Alhamdulillah la aku rasa aku bole jawab soalan apa yg dia tanya dengan relax n tenang je..
Tapi ada la jugak killer question dia tanya..macam ni ha:-

" Berikan fungsi kapasitor??"

terkedu aku kejap...diam seribu bahasa..then, dengan yakin aku jawab...

" fungsi kapasitor ialah simpan charge "

masa tu aku pon tak tau betol ke tak..huhu..tapi yakin jela..dah itu je jawapan yg aku ade..
then, lepas tu tak pasal2 dia bagi aku screwdriver dah tu soh aku bukak n pasang plug 3 pin depan mata dia..
dalam hati aku..

"alah, kacang je tu..selalu kot kat matrik dulu aku wat benda ni..sebab ea kepala plug heater aku asyik terbakor jep",

Nasib baik la ok aku bukak n pasang plug tu..tak tau plak orang yg interview aku tu lec fizik..
puas dia telitikan keje aku..n last respon yang dia bagi kat aku..

"bagos, keje smooth je..dan selamat jadi cikgu yang baik",

huhu..dalam hati aku masa tu da berbunga gak la, bunyi macam dapat je.
now, perlu doa banyak2 supaya ada rezeki tok jadi cikgu..
HM, last word from me...

"UTM, i'm coming........"

ok..itu jela pengalaman interview yg aku nak share..
ok, ni ada sedikit buah tangan tok korang cuci mata..pic yg sempat aku snap.tapi sory tak banyak..

entrance UKM
Gerbang UKM
Masjid UKM...besar gak..
masjid dari side tepi
OTW balik, kat BANGI BRIDGE..
Sungai Langat
Note: hm, harap dapat la ye jadi cikgu..geng doakan aku ye..salam


-LIKE dan COMMENT-

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...